torsdag den 20. september 2012

Ler


UHA UHA - så skal vi arbejde med ler :-)


Jeg skal starte med at beslutte hvad jeg skal lave, kop, skål, urtepotte eller hvad skal det ende med. Overvejede et øjeblik at lave et askebæger, men ned det skulle det ikke være.

Jeg endte med i første omgang at ville lave et firkantet fad, om ikke andet kan man da bruge det til at have fredagsgodter på.


Materialer bliver fundet frem.


Jeg starter med at slå luften ud af leret, ved at "kaste" det ned i bordet og ælte det godt igennem.
Forsøgte mig først med et stykke voksdug for at beskytte bordet, men det gik ikke. Leret klistrede fast, så væk med den og begynd igen.


Så måtte kagerullen lade livet og leret bliver rullet ud.
Ved siden af leret har jeg pakket en firkantet talerken ind i husholdningsfilm.
Denne skal bruges som skabelon.


Vupti, et stykke tallerken pakket i ler.


Kanterne bliver skåret at, nu begynder det at tage form.


Jeg ved ikke hvad dette hedder på fagsprog, men hos "gnat".
Jeg har lavet det af vand med opløst ler. Det skal bruges til at "gnatte" ujævnheder ud i leret når det er hærdet lidt.


Hærdet, nu skal den af formen.


Efter et par dages tørring. Først pakket ind i aviser og plastpose for at trække fugten langsom ud. Senere lod jeg det tørre uden overdækning.


Ikke helt i vinkel, men ok man skal jo starte et sted.
Glæder mig til at få den brændt og glaseret.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar