mandag den 8. oktober 2012

Jord-til-bord

ÆBLESAFT

Der er faldet en masse æbler ned i min have, da jeg jo ikke kører bil må jeg bruge hvad der er tæt på.
 Det bliver så til æbler.




 Da jeg ikke har maskineriet til at lave most, vælger jeg at æblerne skal blive til saftkoncentrat.




Min saftkoger findes frem fra gemmerne.






Det gav da en ok portion ved at samle op - 2 kasser af denne slags.
Det øverste er bare for at vaske det værste græs og skidt fra.




Æblerne gjort klar til kogning når børnene kommer fra skole.
  



Jeg har ikke finrenset æblerne. Når det er til saft er det efter min mening ikke nødvendigt. Jeg har fjernet blomsten og i tilfælde de grove kernehuse/kerner.




Sådan, nu må vi se hvor meget saft der bliver til.



Så er der kogt saft. Nu mangler et opkog og der skal smages til.




Sukker, atamon for konservering og flasker klar.




Var (heldigvis) pesimist da jeg kun fandt 4 flasker frem. Det gav da lidt mere :-)



Flot farve, glæder mig til at smage i morgen når saften er kølet af.

DET VAR HISTORIEN OM HVORDAN JEG FIK LAVET MIN EGEN SAFT AF EGNE ÆBLER :-)


OG DEN SMAGER GODT - ER GODKENDT AF BØRN & MAND!




1 kommentar:

  1. Hejsa

    Fint forløb med æblerne - spændt på at se mere om resten processen / hvor meget saft og hvordan det smagte... dine overvejelser mm.

    Hvilken Jord-til-bord vinkel har din gruppe valgt?

    Vh Ida

    SvarSlet